Lekker Gec: “Blij weerzien met onze klanten, maar toekomst blijft onzeker”

lekkergec hoofdbeeld

Lekker GEC is een op-en-top biologisch én vegetarisch restaurant. Het bestaat al sinds 1999 en is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde vlakbij het Sint-Pietersstation in Gent. Net als heel wat Vlaamse horecazaken mag Lekker GEC sinds 8 juni weer gasten ontvangen, nadat ze drie maanden gesloten zijn geweest door de coronacrisis.

Ooit begon Robrecht Cardyn er zelf in de keuken, nu is hij al meer dan 12 jaar een van de stuwende krachten achter de coöperatie die het restaurant beheert. Nu ze terug open zijn verwacht hij zich niet meteen aan een grote stormloop, maar het doet wel goed om weer klanten te bedienen. “Na onze heropening bleef het voorlopig nog rustig, maar op zich is dat niet zo slecht om rustig te kunnen wennen aan onze nieuwe manier van werken. Normaal hebben we een gemoedelijke zelfbediening, nu doen we bediening aan tafel.”

Betaalbaar bio

Iedere horecazaak heeft zijn verhaal in deze crisis. Robrecht: “Onze missie is om aan een zo breed mogelijk publiek volwaardige biologische en volledig plantaardige maaltijden te serveren aan een betaalbare prijs. Dat werkt alleen als veel mensen komen eten en als er vlot kan worden doorgeschoven. Ons vast cliënteel bestaat ’s middags vooral uit kantoormensen, pendelaars … die komen voor een snelle maaltijd. Onze prijzen verhogen willen we niet. Dat zou ook niet werken voor ons doelpubliek.”

Onder normale omstandigheden werken ze met een buffet waar klanten zelf verschillende kleine gerechten kunnen opscheppen: seitanstoverij, lasagne, venkelbeignet, bruine basmatirijst … Aan de kassa wordt het bord gewogen en afgerekend volgens gewicht. Dat concept hebben ze voor de komende maanden aangepast. “Bediening aan tafel werkt beter om voldoende afstand te houden, maar het zal meteen ook een heel andere sfeer geven.”

Waarschijnlijk zullen mensen hun tafel ook vaker op voorhand willen boeken, maar we hebben daar weinig ervaring mee”, zegt Robrecht. “We hebben dan toch de stap gezet naar een automatisch reservatiesysteem, maar ook zonder reservatie blijft iedereen welkom.”

Wereldwinkel-restaurant

Door de sociale afstandsregels verliest hun restaurant heel wat plaatsen. Robrecht: “Onze capaciteit is bijna gehalveerd en dat is eigenlijk niet rendabel. Vooral binnen hebben we moeten schuiven met tafels en heeft dat een grote impact. Gelukkig baten we sinds deze maand een groter terras uit samen met onze buren van Oxfam Wereldwinkels. Je kan er genieten van onze gerechten en fairtrade dranken. Als we onze tafels op het terras verder uit elkaar zetten, dan kunnen we buiten toch nog plaats bieden aan 70 personen.”

“We hebben een geluk dat Oxfam Wereldwinkel onze buren zijn. Omdat onze waarden zo goed overeenkomen (zij willen meer bio en wij willen meer fair trade) hebben we letterlijk besloten om de muren tussen elkaar te slopen en elkaar te versterken. Nu loopt ons restaurant letterlijk over in de wereldwinkel. Dat is een boeiende biotoop voor iedereen en samen kunnen we een breder publiek bereiken,” zegt Robrecht.

“Voor de heropening hebben we geen grote investeringen moeten doen op vlak van inrichting. Wel een aantal kleine aanpassingen zoals desinfecterende gels en dispensers installeren, tape aanbrengen op de vloeren… en we hebben onze nieuwe toog in twee moeten zagen om een onthaal te creëren en ruimte te maken. “

Biologisch en lokaal

Het Biogarantie-gecertificeerde restaurant werkt voor minstens 80% met biologische ingrediënten. Robrecht: “In de praktijk werken we bijna volledig biologisch. We laten enkele uitzonderingen toe om een lokale boer in omschakeling naar bio te ondersteunen, kruiden uit onze eigen moestuinen te gebruiken en om enkele fairtradeproducten te integreren. Ook lokaal en seizoensgebonden zijn belangrijke criteria.”

Enkele veranderingen aan de menukaart waren nodig bij de heropening om te vermijden dat ze eten moeten weggooien. “Elke dag zullen onze chefs nog steeds een nieuwe warme dagschotel voorstellen, want dat blijft de specialiteit van het huis. De dagschotel zal inhoudelijk nog steeds heel gevarieerd zijn. Het enige verschil is dat klanten hun bord niet meer volgens eigen voorkeuren zullen kunnen vullen. In plaats van het betalen volgens gewicht zijn er voorlopig twee maten om uit te kiezen, groot of klein. Daarnaast blijven onze vaste gerechten, met frietjes en pasta, gewoon behouden.”

Van vzw tot coöperatie

In het begin waren ze een vzw die volledig draaide op vrijwilligers, maar in 2013 besloten ze om een coöperatie met sociaal oogmerk (CVBA-SO) te worden. Zo kunnen ze groeien en hun maatschappelijke rol blijven opnemen. “Dit jaar zijn we een deel van onze subsidies voor sociale tewerkstelling kwijt geraakt. Daardoor zullen we minder stagiairs hebben kunnen begeleiden naar een plaats op de arbeidsmarkt. Die timing komt ook heel ongelegen, net nu we na de coronacrisis een hogere werkdruk zullen krijgen.”

Het team is ongerust over hun nabije toekomst. “We hebben hogere kosten, maar minder zitplaatsen in het restaurant. Dat is op termijn niet rendabel. De komende maanden gaat er iets moeten veranderen in het vertrouwen van onze klanten, de maatregelen van de overheid of we zullen nieuwe markten moeten vinden.”

Gelukkig blijven ze niet bij de pakken zitten. “Aan het begin van de lockdown zijn we voor het eerst gestart met afhaalmaaltijden via online bestelling. We gebruiken volledig composteerbare verpakkingen. We willen dat langzaam uitbouwen, maar helaas kunnen we ook niet alles tegelijk doen. Nu het restaurant weer open is, moeten we eerst zien hoeveel klanten zullen komen. Afhankelijk van de drukte gaan we ruimte nemen voor nieuwe initiatieven.”

Wil je er deze zomer graag tussenuit tijdens je thuisblijfvakantie? Dan is een dagje Gent met een culinaire tussenstop op het handig gelegen terras van Lekker GEC zeker een aanrader!

Vind Lekker Gec op hun website, op Facebook of breng hen gewoon een bezoek: Koningin Maria Hendrikaplein 6 in Gent. Open van maandag t.e.m. zaterdag. Reservatie op voorhand is mogelijk maar niet verplicht.